-
Sveto Brdo - vrh na kojem stoluje Perun?
Od praskozorja ljudske povijesti, kada se tek krenula razvijati svijest o vlastitom postojanju, ali i o vlastitoj smrtnosti, pa sve do dana današnjeg, a tako će biti i do sudnjeg dana, čovjek pokušava dokučiti nešto što će možda zauvijek biti izvan dosega našeg razumijevanja i ostati u domeni vjerovanja.
Tko zna kako je svoj bitak i događanja oko njega vidio i sam sebi objašnjavao pećinski pračovjek? U što su vjerovali pripadnici prapovijesnih plemena? U što stari Slaveni?... Mnoge učene i pametne glave pokušavaju, na temelju šturih materijalnih tragova, probijajući se kroz zakučastu mitologiju i usmenu predaju, dati odgovore na to. Zahvaljujući velikom ljudskom postignuću, pronalasku pisane riječi, situacija je puno lakša - nakon puno truda i dešifriranja, dosta dobro možemo dokučiti panteone egipatski, grčkih i rimskih božanstava. No, s nepismenim Slavenima koji su u davna vremena nadirali s istoka i asimilirali domicilno stanovništvo, istraživači nisu te sreće. Međutim, u zapećcima kolektivnog sjećanja potomaka slavenskih naroda, a tu spadamo i mi - Hrvati, ostala su imena i njihove varijacije: Perun, Mokoš i Veles.
E pa zbog tog krhkog sjećanja, zbog razumijevanju značenja mnogih toponima po Velebitu za koje se pretpostavlja da imaju veze s njima, a u pokušaju otimanja istih iz kolektivnog zaborava, ovaj VPV događaj posvećen je i drevnim mitološkim božanstvima.
Danas se, na stara vjerovanja gleda kao na puka praznovjerja, no nekada, prije dolaska kršćanstva, politeističke (višebožne) religije su bile legitimna vjerovanja tadašnjih, iz današnje perspektive gledajući - primitivnih, zajednica.
U pokušaju razumijevanja i objašnjavanja prirodnih pojava, kao i pokušaju umirivanja vlastitih unutarnjih strepnji i strahova - prvenstveno od patnje i smrti, tijekom vremena kreirana su mnogobrojna vrhunaravna bića, poredana po važnosti i utjecaju u božanski panteon (hram svih bogova).
Po nekim istraživačima, taj hram se ponekad predstavlja u vidu božanskog stabla, vrlo često hrasta, podijeljenog na krošnju, stablo i korijen.
Na vrhu, u krošnji, u obliku orla ili sokola, obitava gospodar grmljavina i oluja - "gromovnik", zaštitnik vojnika i zemljoradnika, bog plemstva, oružja i rata - bog Perun. Nije teško zamisliti kako je narod, skutren uz vatru ognjišta primitivnih nastambi, za vrijeme bijesnih oluja kada gromovi tuku u vrhove planina, zamišljao najviše i najistaknutije vrhove, poput drugog po visini velebitskog vrha - Svetog Brda, kao obitavalište tog moćnog boga.
Logično pitanje koje iz toga slijedi je: da li je riječ "Sveto" u imenu "Sveto Brdo", koje su možda nekada davno zvali "Svetogora"(?), nasljedstvo tog doba?
-
Veles - bog podzemlja
Nasuprot Perunu, u vodenom, mračnom, zemljanom okruženja moćnog korijena velebnog stabla, u obliku zmije ili zmaja živi njegov antipod, njegova suprotnost, neprijatelj, alter ego - bog Veles (ili Volos).
Veles je u vječitom sukobu s Perunom. Veles je bog zemlje, voda i podzemlja, zaštitnik stoke i bogatstva, pastira, svijeta mrtvih, no također je i bog prijevara i magije.
Usprkos svojoj mračnoj ulozi, stara vjerovanja nisu ga smatrali zlim. Zapravo, po svemu sudeći, nije se radilo o vječnom dualističkom sukobu između dobra i zla, kao što je to u mnogim religijama, već se kroz mitsku borbu između Velesa i Peruna željela prikazati opreka prirodnih elemenata vode i zemlje, neba i vatre.
U bajoslovlju, Veles krade Perunu stoku, djecu i suprugu, a onda ga Perun proganja po zemlji gađajući ga munjama. Na tim mjestima niknula bi Perunika (danas hrvatski nacionalni cvijet). Uvijek Perun na kraju ubije Velesa i progna ga u svijet podzemlja, pod korijen svetog stabla. No Velesov život je bio poput kože koju zmija presvlači i on bi svaki put ponovo izlazio iz podzemlja i borba se, u različitim varijacijama - ovisno o pripovjedaču i situaciji, ponavljala.
Kroz tu vječnu, ponavljajući borbu, ljudi su u davnim vremenima objašnjavali ciklične prirodne izmjene poput godišnjih doba, oluja i lijepog vremena, noći i dana...
"Puna šaka brade" - poznata vam je ta uzrečica? Mitološko objašnjenje ide ovako: Žetveni običaj je bio da se prvi snop žita poveže u amulet kojim bi se žetva štitila od zlih duhova. To se nazivalo "Povezivanje Velesove brade". Danas je taj izraz, kao i "Uhvatiti boga za bradu", ostatak poganskog vjerovanja u stjecanje bogatstva uz božju pomoć.
-
Mokoš
Ako ste planinarili Južnim Velebitom, ili gledali zemljopisnu mapu, možda ste zapazili toponime u blizini najvišeg velebitskog vrha - Vaganskog vrha: Babin kuk, Babin vrh i Babino jezero.
Da li ste se ikada zapitali, čija je to baba bila na Velebitu? Zašto je ta baba bila toliko važna da bi se ta mjesta po njoj nazvala?... Pitao sam jednog izvanrednog poznavatelja Velebita, pogotovo područja NP Paklenica gdje su ti toponimi smješteni, zašto to ime? Zašto "baba"? "Baba je nešto ružno, opako, strašno. Ništa dobro." - odgovorio je. No dobro, možda je uspon na Babin kuk - stjenoviti oštri vrh podno vrha "Libunija", strm i opak, no pitam se, zašto bi netko imenovao neopisivo blago na ovom području: a to je voda, tj. jezero, "Babino jezero" - imenom s negativnim asocijacijama?
Po istraživanjima slavenskih bajoslovlja, bog Perun bio je "gore" - u krošnji, ili topološki gledano na vrhovima. Veles, njegov oponent je bio "dolje", u mokrim i blatnim dijelovima podnožja gora. No postoji i treći lik, koji još više pojačava dramatične odnose vječitih neprijatelja. To je božica Mokoš.
Po nekim tumačenjima, Mokoš je žena Perunova, no također i žena Velesova. Po drugim, bila je Perunova žena, ali i Velesova ljubavnica. S tim je karakteristikama na božanskom stablu smještena u sredinu - na deblo, u obličju hermelina, tj. lasice, u stalnom gibanju između krošnje i korijena.
Mokoš je boginja plodnosti i zaštitnica žena, predstavlja vlažnu zemlju, a također i sunce. Otimano ili dobrovoljno silazeći svake večeri u podzemlje, svako jutro ponovo se vraća u visine Perunu.
Još uvijek je u nekim ruralnim krajevima ostavljanje komadića prediva ili vune na ognjištu ili pored neke vode, ženski običaj prizivanja sreće pri začeću ili porodu.
U postupku pokrštavanja, dotadašnja paganska religija polako je zamjenjivana kršćanskom. To je bio dugotrajan i tegoban proces koji je trajao stoljećima. Uspostavljali su se novi običaji, svetkovine dobivale novo značenje i tumačenje, mijenjali se obredi... Da bi se dodvorilo narodu, neka stara božanstva nježno su zamijenjena suvremenim, pogodnim svecima, a neka drevna mjesta po kojima su nazivana, najčešće su preimenovana. Božica Mokoš je bila za ukus Crkve, dakako, suviše promiskuitetna, pa su, možda(!?), njezine dvore smještene između dvije krajnosti - obitavališta Peruna i obitavališta Velesa, koje je odabrala prema svom ukusu - djelomično vlažne i blatne, djelomično zračne i na visini, preimenovali u nešto grublja i opakija imena.
Ovo je moja vrlo kratka osobna interpretacija(!) informacija prikupljenih s raznih strana. Ukoliko Vas tema zanima, proširite znanje brojnim podacima koje možete naći na mrežnim stranicama. Poput Wikipedije, raznih medijskih članaka, mrežnih stranica raznih udruga i saveza i jednog zanimljivog akademskog završnog rada.